شاید برای کسانی که بهتازگی وارد حوزه تولید محتوا شدهاند، این سؤال پیش بیاید که چگونه میتوان یک محتوای خوب و تأثیرگذار تولید کرد؟ امروز قصد داریم 15 نکته مهم از اصول محتوانویسی را به شما توضیح دهیم و شما را در تولید یک محتوای خوب و مفید همراهی کنیم.
از تولید محتوا چه میدانید؟
امروزه هر شخصی که سایت، وبلاگ، اکانت اینستاگرام، توییتر، و یا در هر شبکه اجتماعی دیگری فعالیت دارد، در حال تولید کردن محتوا است. هر شخصی که در زمینه تولید محتوا فعالیت میکند، باید بسته به نوع شبکه و فضایی که در آن فعالیت دارد، مطالب مفید و جذابی منتشر کند، تا بتواند با سایر افراد رقابت کنند. واضح است که بین کاربران مختلف رقابت تنگاتنگی در جریان است و این رقابت روزبهروز بیشتر خواهد شد و هر چه نویسنده به اصول محتوانویسی آگاهتر باشد، مطلب او شانس موفقیت بیشتری دارد.
در ادامه مطلب به 15 مورد از نکات مهم اصول محتوانویسی که در تولید محتوای حرفهای نقش دارند، اشاره خواهیم کرد.
عنوان اصلی محتوا
میان محتواهای فراوانی که در سطح وب وجود دارد، عنوان مطلب و مقاله شما باید بهقدری جذاب و تأثیرگذار باشد که کاربران با دیدن عنوان؛ سؤالی در ذهنشان ایجاد شود و برای پاسخ به آن بر روی لینک کلیک کنند. علاوه بر این، عنوان اصلی حتماً باید شامل کلمه کلیدی اصلی محتوا باشد تا برای موتورهای جستوجو بهینهسازی شود. در واقع عنوان محتوا نشاندهنده ایده کلی مطلب شما خواهد بود. پس بسیار مهم است که مطلب را بهگونهای به کاربر معرفی کنید که نتواند بهسادگی از کنار آن عبور کند.
اگر علاقه به تولید محتوا دارید و میخواهید از آن کسب درآمد کنید، آژانس کاژه آماده همکاری با شماست.
مقدمه محتوا
نکته مهم دیگری از اصول محتوانویسی که اهمیت زیادی دارد، نحوه نگارش مقدمه است. مقدمه بخش مهم یک محتوا میباشد و میتواند برای محتوای شما مثل یک بنر تبلیغاتی عمل کند. اگر محتوای شما بهاندازه کافی جذاب نباشد، کاربر تمایلی به ادامه دادن آن نخواهد داشت. به همین دلیل یک مقدمه خوب نظر کاربر را جلب کرده و او را با خود همراه میکند.
مطرحکردن مشکلات مرتبط یکی از ترفندهای جذب مخاطب است که میتوان از آن در بخش مقدمه مطلب استفاده کرد. از لحاظ سئو محتوا متنی نیز مقدمه بار سنگینی را به دوش میکشد و باید بیشتر سوالی و بحثبرانگیز و شامل 1 الی 2 کلمه کلیدی باشد.
بدنه محتوا
بدنه اصلی محتوا، همان بخشی است که در آن مسئلهای مطرح شده و به آن پاسخ داده میشود. بهعنوان یک نویسنده محتوا باید محتوا را با استفاده از تیتر و پاراگرافبندی به بخشهای مختلف تقسیم کنید تا هنگام مطالعه محتوا، کاربر درک بهتری از مطلب داشته باشد. میتوانید در متن محتوا از مثالها و اتفاقات روزمره و رایج استفاده کنید تا مطلب قابلدرک و ساده به مخاطب انتقال داده شود. البته در شرایطی که از نحوه سئو محتوا اطلاع داشته باشید، میتوانید اصول محتوا نویسی را حرفهایتر پیش ببرید.
نتیجهگیری و انتهای محتوا
بهتر است در انتهای هر مقاله بخشی را بهعنوان خلاصهای از مطالب گفته شده در نظر بگیرید تا تمامی نکات برای کاربر مرور شود. همچنین بدین طریق برای مخاطبانی که فرصت کافی مطالعه کامل متن را نداشتهاند، شرایطی را فراهم کرده و آنان در جریان کلیت موضوع قرار میدهید.
بولد کردن بخشهایی از محتوا
یکی دیگر از اصول محتوانویسی حرفهای این است که قسمتهای مهم متن و محتوا را بولد کنید. با این کار هم به اهمیت آن تاکید کردهاید و همکار را برای مخاطبانی که عجله دارند و میخواهند سریعتر به انتهای مطلب برسند، راحت میکنید. البته فرض بر این است که عبارات کلیدی در کل محتوا بولد شدهاند. یکی دیگر از تکنیکهای محتوانویسی این است که میتوانید بهجای بولد کردن مطلب، برای متمایزکردن قسمتهای مهمتر از هایلایت کردن استفاده کنید.
پرهیز از مطلق نویسی
دنیایی که در آن زندگی میکنیم دائماً در حال تغییر و گردش است و عجیب نیست اگر مطالبی که امروز آنها را بهعنوان حقیقت و قانون بیان میکنیم، فردا درست و کاربردی نباشد. در همین راستا، تا حد ممکن مطالب را به شکل مطلق بیان نکنید. استفاده از عباراتی همانند: شاید، ممکن است، احتمال دارد و…، به شما کمک خواهد کرد که در تولید محتوا خطای کمتری داشته باشید.
کاربرپسند بودن محتوا
هرچقدر که محتوای شما جذاب و کاربردیتر باشد و خواننده متن، از آن لذت ببرد، گوگل بیشتر به این محتوا اهمیت میدهد و جایگاه صفحه و سایت شما را ارتقاء میدهد. معمولاً مخاطبان از مطالبی که جملات و کلمات بسیار سخت و رسمی دارند استقبال نکرده و نمیتوانند با آن محتوا ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین بهتر است از جملات روان و عامیانه استفاده کنید.
اهمیت محتوای خوب، بیشتر از تعدد کلمه کلیدی در متن است و بههیچعنوان، برای اینکه تعداد کلمه کلیدی را در متن افزایش دهید، کیفیت محتوا را کاهش ندهید. اگر محتوایی فقط با عبارت کلیدی موردنظر پر شده باشد و هیچ ارزشی برای کاربر قائل نباشد، جایگاه خوبی در گوگل پیدا نخواهد کرد. پس نکته مهم این است که سعی کنید در هنگام محتوانویسی، رضایت مخاطب را اولویت قرار دهید و در این راه از کلمات کلیدی هم کمک بگیرید.
رعایت کامل زبان فارسی در اصول محتوانویسی
هنگامی که در حال تولید محتوا به زبان فارسی هستید بهتر است تمامی کلمات موجود در متن را فارسی بنویسید و تاحدامکان از بهکاربردن کلمات عربی و انگلیسی خودداری کنید. بهعنوانمثال بهجای استفاده کردن از عبارات زیر از معادل فارسی آنها استفاده کنید:
- «بههرحال» بهجای «علیایحال»
- «دیگر» بهجای «سایر»
- «بهویژه» بهجای «بهخصوص»
- «ولی» بهجای «لکن»
نحوه نوشتن اعداد در محتوا
یکی دیگر از اصول محتوانویسی این است که اعداد تکرقمی را با حروف و اعداد دورقمی را با استفاده از عدد بنویسید، این کار باعث خواناتر شدن محتوا میشود. بهعنوانمثال:
- 80 درصد از روستاهای ایران در سال 1401 به اینترنت مجهز هستند.
- آمار طلاق در استان بیش از شش درصد افزایش داشته است.
شناخت صحیح اصول نگارشی
یک محتوا هرچه قدر هم باارزش و مفید باشد اما با داشتن غلط املایی، اعتماد کاربر نسبت به محتوا از بین خواهد رفت و در بعضی مواقع سبب برداشت اشتباه مخاطب شما خواهد شد. بهعنوان نویسنده محتوا حتماً پیش از آپلود کردن، مطلبتان را چندین مرتبه بررسی کنید و هرگونه غلط املایی آن را برطرف نمایید.
رعایت نیمفاصله یکی دیگر از اصول محتوا نویسی حرفهای
استفاده از نیمفاصله موجب میشود، محتوای شما از لحاظ ظاهری زیباتر به نظر برسد. همچنین استفاده از نیمفاصله خوانایی متن را افزایش میدهد. بهعنوانمثال در موارد زیر میتوان از نیمفاصله استفاده کرد:
- نشانههای جمع (کیفها، مغازهها و…)
- نشانههای زمانی فعل (میرفتم، خوردهام، دیدهام و…)
- پسوند و پیشوندها (کوچکتر، مناسبتر و…)
- کلمات دوبخشی که اگر به شکل جدا نوشته شوند، معنی دیگری پیدا میکنند یا مخاطب را در فهم مطلب دچار چالش میکنند (کابینتساز و…)
- هنگامی که چند کلمه ساده یا مشتق در کنار یکدیگر آورده میشوند و با یکدیگر ارتباط معنایی دارند (طناببازی، شش طبقه، آبهویج و…)
- ترکیبهای عطفی (آبوهوا، جستوجو، حال و هوا و…)
پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید به یک محتوا ساز حرفهای تبدیل شوید حتماً مقاله اصول تولید محتوای متنی سئو محور را مطالعه کنید.
دقت در بهکارگیری افعال
در زمان تولید محتوا بههیچعنوان از فعلهای تکراری استفاده کنید. این کار از درک درست مطلب جلوگیری میکند. مثلاً:
- به همان اندازه که ساخت لینک در فرایند سئو اهمیت دارد، عملکرد شما نیز در داخل سایت اهمیت دارد. (نمونه اشتباه)
- در فرایند سئو نحوه عملکرد شما در داخل سایت، بهاندازه ساخت لینک اهمیت دارد. (نمونه درست)
آشنایی با نشانههای جمع در فارسی
برای جمع بستن کلمات از نشانههای فارسی استفاده کنید. «آن» و «ها» دو نشانه برای جمع بستن کلمات در زبان فارسی هستند و باید از کلماتی همچون «ات» و «ین» که علامتهای جمع عربی به شمار میآیند خودداری کنید. برای مثال:
- گزارشات را تا آخر فروردین ماه برای مدیر ارسال کنید. (نمونه اشتباه)
- گزارشها را تا فروردین ماه برای مدیر ارسال کنید. (نمونه درست)
پرهیز از شروع مشابه در جملات
همانند فعل که باید از تکرار آن پرهیز شود، در ابتدای جملات هم نباید با کلمات و جملات تکراری شروع کنیم. به طور مثال:
- اینستاگرام یکی از صفحات اجتماعی مؤثر است. اینستاگرام به جذب مشتریهای جدید کمک میکند. (نمونه اشتباه)
- اینستاگرام یکی از صفحات اجتماعی مؤثر است که به جذب مشتریهای جدید کمک میکند. (نمونه درست)
سادهنویسی افعال
در زمان تولید محتوا، از جملات عامیانه و از افعالی که با زبان گفتاری هستند بیشتر استفاده کنید. شما بهعنوان نویسنده محتوا باید سعی کنید فاصله میان زبان گفتار و نوشتار را کاهش دهید. ممکن است فکر کنید که استفاده کردن از این افعال ادبی و محترمانهتر است. درحالیکه سادهنویسی یکی از تکنیکهای مهم در اصول محتوانویسی هست. مثلاً نباید از افعالی همچون میباشد، نمودند، مینمایند و … استفاده کرد و با فعلهای جایگزین جملات را تمام کنید. برای مثال :
هیچ فردی از فعل میباشد در گفتار استفاده نمیکند. اصل سادهنویسی معتقد است که استفاده از این فعل به محتوا شما آسیب میرساند. برای جایگزین آن میتوان از فعل «است» استفاده کنید که از نظر معنی هیچ تفاوتی با فعل «میباشد» ندارد.
موارد مهم در اصول محتوانویسی
در این مطلب به تکنیکهایی از اصول محتوانویسی اشاره کردیم که میتوانند در تولید محتوا وب سایت بسیار مهم و تأثیرگذار باشند. برخورداری متن از بخشهای مناسب، کاربرپسند بودن محتوا، رعایت زبان فارسی، شناخت اصول نگارشی، رعایت نیمفاصله، سادهنویسی و… از مهمترین مواردی هستند که در نگارش محتوا باید به آنها توجه شود. قطعاً با رعایت این موارد در هنگام تولید محتوا، گوگل به مطالب شما اهمیت بیشتری داده و صفحه شما را با اولویت بیشتر به مخاطبان نمایش میدهد.